Концепт, що випередив свій час- Polo GTI Cabrio
— 14.06.2025Рідкісний концепт VW Polo GTI Cabrio зразка 2007 року — незвична спроба перетворити хетчбек на стильний кабріолет.
Що таке круїз-контроль? На жаль багато власників автомобілів знають про цю функцію лише поверхово. А що таке адаптивний круїз-контроль? Думаємо друзі, що на це питання зможуть детально й докладно відповісти не так багато водіїв, навіть не дивлячись на те, що ця технологія давно вже з’явилася в автомобілебудуванні. Давайте сьогодні разом докладніше дізнаємося, що це за така корисна і при тому дуже дивовижна функція (опція) в сучасних автомобілях.
І так, шановні водії, що таке круїз-контроль? Круїз-контроль є електронною системою, яка автоматично регулює швидкість автомобіля без участі водія. Тобто система круїз-контролю дозволяє водію при русі на машині прибрати ногу з педалі газу. Це найпростіше пояснення, яке в принципі підходить до основного опису класичної системи круїз-контролю. Але в наші дні багато автовиробників з кожним роком додають в автомобілі все більш просунуті новітні системи круїз-контролю, які роблять сам процес керування автомобілем набагато простіше і безпечніше.
Також, багато сучасних систем круїз-контролю зараз перетворилися на проміжний етап переходу всієї автопромисловості до повної автономності сучасного автомобіля, які в майбутньому за словами фахівців будуть здатні повністю обходитися без водія.
Коли цей круїз-контроль був перевагою лише автомобілів високого люксового класу. Якихось 20 років тому неможливо було дізнатися, що таке круїз-контроль, це міг дізнатися лише власник дорогого розкішного автомобіля. Сьогодні ж, коли собівартість цієї технології суттєво та порядком подешевшала, автовиробники почали оснащувати круїз-контролем автомобілі навіть економ-класу.
Сьогодні ми можемо отримати для себе такий круїз-контроль навіть у найдешевших і не престижних малолітражних мікроавтомобілях. Ще якихось 10 років тому це для багатьох здавалося фантастикою.
А що таке адаптивний круїз-контроль (АСС)?
Головною відмінністю класичного круїз-контролю від сучасних систем автоматичного підтримання заданої швидкості руху машини є електронна система АСС, яка в принципі сама по собі і означає адаптивний круїз-контроль. Ці системи дозволяють автомобілю самостійно без участі водія підтримувати на дорозі як певну швидкість руху машини, а й підтримувати її відповідно до дорожнім рухом працюючи автоматично, тобто. знижувати швидкість у разі виникнення небезпеки зіткнення машини з іншими транспортними засобами.
Також у певних дорогих автомобілях ці технології адаптивного круїз-контролю просунулися ще далі. Наприклад, деякі автовиробники оснащують свою продукцію напівавтоматичним автопілотом, що включається при активуванні опції адаптивного круїз-контролю. У результаті отримуємо наступне, автомобіль не тільки автоматично підтримує швидкість руху і стежить за дистанцією між іншими автотранспортними засобами на дорозі, але і автономно по суті керує самим автомобілем (наприклад, плавно повертає або підтримує курс автомобіля в смузі).
Історія круїз-контролю.
Історія системи круїз-контролю сягає далеко в 17 – 18 століття, коли інженери винайшли систему контролю швидкості для парових машин. Ці механічні системи в подальшому якраз і були адаптовані в перші моделі автомобілів (певні моделі) на початку 20 століття. Але насправді звичайний для нашого розуміння круїз-контроль з’явився лише після 1940-х років.
Першим автомобілем оснащеним круїз-контролем була модель Imperial 1958 випуску, яку випускало люксовий підрозділ компанії “Крайслер”. Система називалася “Автопілот” і була звичайним механічним рішенням. Виглядало це так: приладова панель була оснащена механічним диском, на якому була нанесена шкала швидкості. Водій, який збирається включити механічний круїз-контроль, повинен був вибрати на круглому циферблаті бажану для нього швидкість руху і повернути диск, з’єднаний з карданним валом. Також з поворотом диска вибору швидкості одночасно включався і електричний мотор, який автоматично регулював положення дросельної заслінки на двигуні, завдяки чому і підтримувалася необхідна швидкість руху автомобіля.
Американська компанія “American Motors” у 1965 році випустила бюджетну версію системи круїз-контролю для своїх моделей автомобілів. Але потім, під час нафтової кризи 1973 року, інтерес до системи круїз-контролю різко зник. А ось починаючи з кінця 80-х років популярність даного круїз-контролю почала стрімко зростати вгору. Зрештою, більшість сучасних автомобілів сьогодні можуть бути оснащені круїз-контролем.
Спочатку ця популярність круїз-контролю спостерігалася у США. Це було пов’язано саме з тим, що в Америці зазвичай і найбільше люблять автомобілі з автоматичною коробкою передач, люблять довгі подорожі по всій країні у зв’язку з великою мережею швидкісних автомагістралей.
Наприклад, також популярність круїз-контролю в Європу прийшла набагато пізніше, в порівнянні з тими ж Сполученими Штатами Америки.
Проте в Європі, як і в США, круїз-контроль з’явився спочатку лише на люксових автомобілях, а потім ця система круїз-контролю почала свій шлях і почала поступово поширюватися до звичайних автомобілів.
Дивіться також: Як утримувати Ваш сучасний автомобіль у чистоті, щоб він міг “бачити” взимку
А ось перший адаптивний круїз-контроль (ACC) з’явився лише на початку 1990-х років у Японії. Хоча перше покоління адаптивних систем круїз-контролю всього лише попереджала водіїв про небезпеку і радила їм (йому) знизити швидкість, натиснувши при цьому педаль гальма при включеному круїз-контролі.
Лише за кілька років в автопромисловості почали з’являтися адаптивні системи круїз-контролю, які регулювали в автономному режимі не тільки одну дросельну заслінку, але ще й гальма самого автомобіля.
Перший повноцінний круїз-контроль з’явився на автомобілі Mercedes S-класу в 1999 році, яка носила назву – “Дистроник”. Ця система не тільки контролювала дросель, але і була здатна контролювати гальма, підтримуючи задану машині дистанцію до автотранспорту, що йде попереду.
З того часу минуло час і автовиробники вже почали масово використовувати адаптивний круїз-контроль (ACC). Зрештою цю систему АСС сьогодні можна зустріти на всіх без винятку автомобілях, починаючи від міні автомобілів та хетчбеків, і закінчуючи кросоверами та спортивними автомобілями.
Варто тут відзначити, у зв’язку зі зростанням автомобільного трафіку на дорогах всього світу цей адаптивний круїз-контроль став кориснішим (корисною функцією) для багатьох автомашин, порівняно зі стандартним круїзом, оскільки його адаптивна опція дозволяє автомобілю не тільки підтримувати задану водієм швидкість руху , але автоматично підтримувати безпечну дистанцію до автотранспортних засобів, що йдуть попереду.
Як працює круїз-контроль?
Сучасні системи круїз-контролю інтегровані в електроніку автомобіля та часто встановлюються на автотранспортні засоби у поєднанні з додатковими технологіями. Ось наприклад, із системою попередження проїзду перехресть і провулків, із системою контролю сліпих зон, або із системою екстреного аварійного гальмування у разі небезпеки на дорозі.
Зі стандартною системою круїз-контролю водієві для підтримки швидкості необхідно за допомогою перемикача встановити потрібну йому швидкість руху і потім тільки натиснути кнопку або на рульовому колесі, або на важіль на рульовій колонці. В результаті електроніка машини легко запам’ятає встановлену швидкість і автоматично починає підтримувати за допомогою контролю дросельної заслінки задану швидкість руху автомобіля.
На деяких автомобілях ви можете регулювати швидкість за допомогою кнопки, і тоді машина сама автоматично змінюватиме свою швидкість.
На автомобілі обладнаному адаптивним круїз-контролем (ACC) можна збільшувати або зменшувати задану швидкість під час руху машини, автомобіль сам розганятиметься або сповільнюватиметься до встановленої швидкості.
Також, ця система адаптивного круїз-контролю використовує радіолокаційні або лазерні датчики, для підтримки заданої відстані до автотранспорту, що йде попереду. Так само за допомогою цих же сенсорів дана адаптивна система може як збільшувати, так і зменшувати відстань до автомобілів, що йдуть попереду в міру такої необхідності.
Для відключення круїз-контролю треба просто натиснути кнопку і ви відновите контроль над дросельною заслінкою за допомогою педалі газу. Варто відразу відзначити головну особливість всіх видів круїз-контролю, а саме, при натисканні педалі гальма система підтримки швидкості руху автоматично вимикається. Це зроблено насамперед задля безпеки.
На автомобілях з механічною коробкою передач при натисканні педалі зчеплення круїз-контроль з метою безпеки також деактивується. Правда подібним чином не всі сучасні машини так поводяться. Все залежить від марки та моделі автомобіля.
До речі, друзі, більшість автомобілів оснащених такими системами круїз-контролю мають функцію пам’яті. Це означає наступне, що виставивши певну швидкість підтримки руху машини на дорозі, в подальшому ця настройка швидкості залишається в пам’яті системи і вам не доведеться заново встановлювати дану швидкість. Це відбувається (стосується) і в тому випадку, якщо круїз-контроль відключився через натискання педалі газу або зчеплення.
Також звертаємо вашу увагу на наступне, на більш ранніх системах круїз-контролю система включається тільки при швидкості не нижче 30 – 50 км/год. Варто також відзначити, що деякі автовиробники досі вперто підтримують подібне обмеження за швидкістю.
Тим не менш, у більшості сучасних автомобілів в наші дні цей круїз-контроль можна включити при русі автомобіля навіть і на мінімальній його швидкості. Це зроблено насамперед для того, щоб сучасний адаптивний круїз-контроль міг працювати (взаємодіяти) разом із системою старт/стоп, що автоматично відключає двигун при зупинках автомашини.
Типи систем круїз-контролю.
Існує чотири типи круїз-контролю, а саме, починаючи від найпростішої системи, яка може підтримувати лише встановлену швидкість руху та закінчуючи складнішою системою, яка вміє автоматично змінювати смугу руху машини. Давайте розглянемо переваги та недоліки цих типів систем круїз-контролю.
Обмежувач швидкості.
Що це таке? Ця система в автомобілі виконує роль звичайного обмежувача максимальної швидкості. Наприклад, у деяких країнах на багатьох комерційних автомобілях встановлено обмеження швидкості 110 км/год. Машина при досягненні обмеженої максимальної швидкості просто перестає розганятися. Як правило, така система не попереджає водія про досягнення обмеженої швидкості. Подібне обмеження може встановлювати як сам водій, так і власник цього автотранспортного засобу, який веде бізнес у сфері комерційних перевезень і не бажає, щоб його водії перевищували встановлену певну швидкість руху на дорозі.
У яких марках автомобіль зустрічається: на Citroen, Ford, Nissan, Peugeot, Renault. Також дана система обмеження швидкості може бути встановлена і на будь-який комерційний автотранспорт.
Переваги: Допомагає вам (водієві) дотримуватись обмеження швидкості, дозволяє економити паливо та не порушувати ПДР.
Недоліки: Водій повинен продовжувати використовувати дросель для підтримки швидкості (тримати ногу на педалі газу).
Круїз контроль.
Що це таке? Стандартний круїз-контроль є досить поширеною системою в багатьох сучасних нових автомобілях, включаючи ту саму систему (зазвичай при активуванні круїз-контролю на приладовій панелі з’являється шкала вибору необхідної швидкості і відповідний значок системи), де водій, спочатку вибирає швидкість руху машини а потім фіксує її, а далі машина починає підтримувати задану їй швидкість без участі водія. Тобто можна сміливо прибирати ногу з педалі газу і машина продовжуватиме рухатися на заданій швидкості. Але звичайний круїз-контроль не може підтримувати безпечну дистанцію до інших автотранспортних засобів, тому водій самостійно повинен натискати гальмо педаль, щоб уникнути зіткнення.
В яких марках авто зустрічається: Більшість нових автомобілів у наші дні оснащуються функцією круїз-контролю.
Переваги: Допомагає зняти напругу та втому водія при тривалих поїздках. Економія пального.
Недоліки: Водій повинен контролювати дистанцію на дорозі та у разі потреби знижувати швидкість автомобіля. Також цей звичайний круїз-контроль можна використовувати в основному тільки на швидкісних шосе або автобанах з щільним потоком машин.
Адаптивний круїз-контроль.
Що це таке? Ця система, що працює за допомогою радарів або лазера, вона може не тільки підтримувати задану водієм швидкість руху, але й автоматично контролювати дистанцію до автомобілів, що йдуть попереду, і при необхідності знижувати швидкість, щоб уникнути зближення з іншими автотранспортними засобами.
Водій при включеному адаптивному круїз-контролі може в будь-який момент самостійно використовувати педаль гальма.
В яких марках зустрічається: BMW, Fiat, Ford, JLR, Lexus, Mercedes, на моделях VW Group, а також на інших автовиробниках машин.
Переваги: Система регулює швидкість руху машини в залежності від трафіку на дорозі і самостійно приймає рішення про безпечну дистанцію, автоматично натискаючи і не тільки при необхідності на гальмо педаль, що сприяє суттєвій економії палива.
Недоліки: На жаль датчики адаптивного круїз-контролю поки не досконалі і можуть бути просто “осліплені” (не бачити перешкоди на дорозі) в погану погоду. Також, сама електроніка може спрацьовувати мало ефективно. Наприклад, автомобіль може із запізненням реагувати на раптове уповільнення руху на дорозі. Тому, при включеному адаптивному круїз-контролі дистанція до автомобіля, що йде попереду, повинна бути досить великою (пристойною), а швидкість машини повинна відповідати загальному потоку машин, інакше ваш автомобіль може не встигнути вчасно загальмувати у разі різкого гальмування цього потоку машин, що йде попереду вас. В результаті всього цього, водії, що включають адаптивний круїз-контроль, часто стикаються з такою проблемою, коли їхній автомобіль розганяється або знижує швидкість не плавно, а якимись невизначеними ривками, що створює їм дискомфорт.
Напівавтономний круїз-контроль.
Що це таке? Нові електронні системи ставлять цей сучасний адаптивний круїз-контроль на новий рівень (на один крок уперед), перетворюючи таким чином круїз-контроль на автономну технологію, яка здатна керувати машиною без участі водія. Це вже другий рівень розвитку адаптивного круїз-контролю, в результаті чого певні сучасні автомобілі отримують для себе вже напівавтоматичний автопілот.
На відміну від першого покоління адаптивного круїз-контролю, друге покоління цієї системи здатне контролювати не тільки задану швидкість руху, але й забезпечувати в автоматичному режимі певну дистанцію до інших автотранспортних засобів, а також самостійно втручатися в кермо автомобіля. Проте говорити про те, що в сучасних автомобілях з’явився справжній автопілот, який ми вперше побачили у фантастичних фільмах, поки що рано. Тому ця система і називається “напівавтоматичним автопілотом”.
Справа тут ось у чому, незважаючи на можливість керування автомобілем без участі водія більшість цих систем, конкретно не бачить навколо себе повністю всі автомобілі і не може в повному обсязі контролювати місцевість по якій рухається машина. Так що друзі запам’ятайте, якщо ваш автомобіль оснащений напівавтоматичним автопілотом, ви все одно постійно повинні контролювати ситуацію на дорозі і в разі небезпеки відразу втручатися в кермо. Напівавтоматичні системи автономного водіння, що зустрічаються в деяких сучасних автомобілях, можуть відрізнятися як за складністю, так і алгоритмом своєї роботи. Наприклад, напівавтопілот може допомагати водієві змінювати смуги руху, контролювати рух у заданій смузі, регулювати швидкість машини відповідно до даних GPS/Глонасс і навіть розпізнавати дорожні знаки. Можна сказати, це гідні показники для такої системи.
В яких марках зустрічається: Audi A3/A8/Q7, BMW 7-ї серії, Mercedes S-Class, Volvo XC90.
Переваги: Може полегшити водієві керування автомобілем і реально допомагає відпочити за кермом. Особливо під час тривалого перебування за кермом в автопробці. Також суттєво знижує і витрата палива автомобіля.
Недоліки: Датчики системи завжди повинні бути очищені від снігу, бруду, пилу або піску, що в звичайних дорожніх умовах не завжди можливо. Таким чином, треба пам’ятати, що для ефективної роботи напівавтоматичних систем адаптивного круїз-контролю необхідно постійно очищати всі сенсори та датчики від різного бруду. Також подібні системи знижують концентрацію знаходження водія за кермом, що не сприяє збільшенню безпеки на дорозі. Адже це не повний автопілот і водій повинен зуміти швидко, у разі виникнення небезпеки або в екстреній ситуації на дорозі, прийняти керування машиною на себе.