Smart Dials: нова ергономіка від Skoda (відео)
— 30.07.2025Skoda представила інноваційне рішення для керування функціями в салоні — розумні перемикачі Smart Dials.
Європейський Союз може стати першою у світі юрисдикцією, що офіційно визнає вуглецеве волокно (карбон) шкідливим матеріалом у контексті автомобільного виробництва. Такі положення містяться у проєкті оновлення директиви End of Life Vehicles (ELV), що регулює розбирання та утилізацію транспортних засобів наприкінці їхнього життєвого циклу.
Карбон, який активно використовується в авіації, турбінах, суперкарах та електромобілях завдяки своїй легкості та міцності, вперше потрапив під загрозу повної заборони. Причина — небезпечність при утилізації: під час знищення карбонових елементів у повітря можуть потрапляти мікроскопічні волокна, які викликають короткі замикання в техніці та подразнення шкіри та слизових оболонок у людей.
На думку експертів, заборона може боляче вдарити по глобальному ринку карбону, який у 2024 році оцінювався в $5,48 млрд і має зрости до понад $17 млрд до 2035 року. Автомобільна галузь уже сьогодні використовує до 20% світового обсягу цього матеріалу, і попит лише зростає — особливо на фоні переходу до електромобілів, де легкість конструкцій критично важлива для подолання надмірної ваги акумуляторів.
Серед потенційних постраждалих — японські гіганти Toray Industries, Teijin та Mitsubishi Chemical, які контролюють понад 50% світового ринку карбону. Особливо болісно це може вдарити по компаніях, таких як McLaren, які роблять цілі шасі своїх авто з вуглецевого волокна.
Навіть якщо заборону ухвалять, вона набуде чинності не раніше 2029 року, проте автовиробникам доведеться адаптувати розробки вже зараз.