Tiguan знову №1 серед компактних SUV
— 27.07.2025Європейці масово переходять на новий Tiguan — стильний, економічний і технологічний SUV, який поєднує комфорт та практичність.
Кінець епохи спортивних авто в Європі
За останні кілька років ми стали свідками поступового зникнення спортивних автомобілів у Європі. Цього тижня Honda оголосила про припинення випуску Civic Type R. Це стало черговим подібним рішенням від інших виробників. Але вони не зробили це просто так — їх до цього змусили нові правила.
Чому зникають спортивні автомобілі?
Honda офіційно заявляє, що Civic Type R знімають з виробництва “відповідно до європейського законодавства”. Якщо прочитати між рядками, стає зрозуміло: ця модель не може відповідати суворим стандартам щодо викидів шкідливих речовин.
Приклади інших брендів
З такої ж причини минулого року Mazda змушена була відмовитися від двигуна 2.0 літра у моделі Miata. Тепер в Європі покупці MX-5 можуть вибирати тільки менший 1.5-літровий двигун.
Volkswagen також пішов на подібний крок, припинивши виробництво шестиступеневої механічної коробки передач для Golf GTI. Хоча Golf R вже був доступний лише з автоматом у Європі, в Америці ще можна було купити версію з механікою. Але з оновленням навіть цей варіант зник — тепер Golf R повністю автоматичний.
Таким чином, суворі екологічні норми змінюють ринок спортивних автомобілів, і найближчим часом їх все менше і менше буде на європейських дорогах.
Нові закони ЄС забирають спортивні моделі
Суворе законодавство ЄС щодо викидів забрало ще дві моделі Hyundai — i20 N та i30 N. Це лише частина проблем, адже навіть не пов’язані напряму з викидами фактори призводять до зникнення спорткарів.
Ford і нові виклики
Так, Ford у 2023 році припинив випуск Fiesta ST, а незабаром планує зупинити виробництво Focus ST. Це ще один приклад, коли спорткари йдуть з ринку не лише через екологічні стандарти.
Нові правила кібербезпеки вплинули на Porsche
Приблизно рік тому Porsche зняв з європейського ринку моделі 718 Boxster та Cayman. Це стало наслідком нових європейських правил кібербезпеки, які змусили припинити випуск цих середньомоторних автомобілів раніше, ніж планувалося. Виняток отримали Cayman GT4 RS та Boxster RS Spyder через їх обмежений випуск.
Майбутнє моделей 718 і Macan
Автомобілі 718 з двигунами внутрішнього згоряння ще доступні за межами Європи, але їх виробництво закінчиться вже у жовтні. Нові електромобілі-наступники з’являться не одразу, тож перехід буде непростим. Також перше покоління кросовера Macan пішло з європейського ринку у 2024 році з тих же причин. Повністю модель припинять випускати у 2026 році, а її замінить електрична версія ближче до кінця десятиліття.
Toyota, Subaru й Alpine — ще жертви нових правил
Toyota минулого року змушена була припинити випуск GR86 через загальні регуляції безпеки (GSR2). Аналогічно зі Subaru BRZ. Alpine отримала дворічне послаблення для моделі A110, бо Renault Performance вважається брендом з низьким обсягом виробництва. Однак і цей спорткар завершить свій випуск після липня 2026 року, щоб звільнити місце для електричного наступника.
Нові екологічні, безпекові та кіберрегуляції суттєво змінюють ринок спортивних автомобілів у Європі. Багато класичних моделей поступово зникають, готуючи шлях для майбутніх електричних та більш безпечних авто.
Спорткари у Європі під ударами податків і нових правил
Навіть ті спортивні моделі, які ще залишилися на європейському ринку, стикаються з великими проблемами. У багатьох країнах введені величезні податки на автомобілі з високим рівнем викидів. Наприклад, у Нідерландах Toyota GR Yaris коштує від €89 295 (понад $102 000). У Франції додатковий податок на CO₂ робить цей компактний спорткар ще дорожчим — ціна доходить до шести цифр у євро. А ще Toyota Supra незабаром теж зникне з європейського ринку.
Чи справді спорткари шкодять навколишньому середовищу більше?
Я розумію необхідність жорсткіших екологічних правил — всі автомобілі шкодять природі. Але складно погодитися, що 1.6-літровий компактний GR Yaris шкодить довкіллю більше, ніж важкий електричний Mercedes G-Class вагою понад 3 тонни. Так, у нього немає викидів з вихлопної труби, але його вага більше ніж удвічі більша за GR Yaris.
ЄС не забороняє спортивні авто, але ставить жорсткі умови
Євросоюз не забороняє автомобілі з високими викидами повністю. Наприклад, Mercedes все ще може продавати S-Class з V12, якщо загальний баланс їхніх електрокарів і гібридів компенсує викиди. Крім того, ціль щодо середніх викидів CO₂ для автопарку була відтермінована з 2025 до 2027 року. В цей період виробники мають досягти середнього рівня 93.6 г/км, що на 15% нижче за норму 2020–2024 років.
Жорсткіші вимоги з 2030 року
Але з 2030 року правила стануть ще суворішими — виробники повинні будуть утримувати середні викиди нижче за 49.5 г/км. Інакше їм загрожують великі штрафи. За словами Єврокомісії:
“Якщо середній рівень викидів CO₂ автопарку виробника перевищує встановлену норму в певному році, він повинен сплатити штраф у розмірі €95 за кожен грам викидів, що перевищує норму, за кожен новий зареєстрований автомобіль у цьому році.”
Таким чином, навіть якщо спортивні автомобілі ще можна побачити на дорогах Європи, їх виробникам доводиться боротися з податковим тиском і жорсткими екологічними нормами, що робить їх існування дедалі складнішим.
Штрафи за викиди: великий удар по автовиробниках
€95 ($109) за грам перевищення викидів може здатися незначною сумою, але вона стягується за кожен проданий автомобіль. Для великих компаній, таких як Volkswagen Group або Stellantis, це означає колосальні витрати. На початку цього року Рольф Воллер, керівник фінансів Volkswagen, заявив, що компанія може отримати штраф у розмірі €1,5 мільярда ($1,7 мільярда) лише за 2025 рік.
Загроза штрафів для всієї галузі
У 2024 році генеральний директор Renault оцінив, що автовиробники, які працюють у Європі, можуть сплатити до €15 мільярдів ($17,1 мільярда) штрафів за викиди. Ці оцінки зроблено до того, як цільовий показник перенесли з 2025 на 2027 рік. Тепер у виробників є трохи більше часу, щоб нарощувати продажі електрокарів і гібридів, компенсуючи викиди від бензинових та дизельних моделей. Якщо продажі електромобілів не зростуть достатньо, деякі компанії, як Stellantis, навіть не виключають обмеження виробництва автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння.
Зростання популярності електрокарів
У перші чотири місяці 2025 року частка повністю електричних автомобілів у ЄС досягла 15,3%, що на 3,3% більше, ніж за той самий період минулого року. Гібриди збільшилися з 28,9% до 35,3%, а підзаряджувані гібриди зросли з 7,2% до 7,9%. Ці дані, опубліковані Європейською асоціацією виробників автомобілів (ACEA), дають надію автовиробникам уникнути величезних штрафів.
Чому спортивним автомобілям важко вижити?
Попри це, спорткари з двигунами внутрішнього згоряння борються за виживання не лише через високі викиди, а й через те, що вони займають нішевий сегмент ринку. Автовиробникам не вигідно вкладати великі кошти у розробку екологічніших двигунів для моделей, які продаються у невеликих кількостях. Економіка тут не сходиться.
Отже, спортивні автомобілі у Європі стоять перед серйозними викликами: високі штрафи, жорсткі екологічні норми та невеликий ринок не дають їм великого шансу на довге майбутнє.
Компроміс: електрифікація спортивних авто
Щоб врятувати спорткари, виробники йдуть на компроміс — переводять їх на електрифікацію. Деякі, як дуже спірний Mercedes-AMG C63, обрали гібридний шлях із підзарядкою від розетки. Інші, як майбутні моделі Porsche Boxster та Cayman, повністю переходять на електротягу. Ера автомобілів лише з бензиновими двигунами в Європі добігає кінця, і ця зміна матиме вплив по всьому світу, адже багато провідних автовиробників базуються саме в Європі.
Мета ЄС — нуль викидів до 2035 року
Євросоюз поставив амбітну мету — всі нові автомобілі мають не виробляти викидів CO₂ до 2035 року. Це фактично означає заборону бензинових і дизельних моторів вже менш ніж через десять років. Хоча є невелика лазівка: автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння, що працюють на синтетичному паливі або водні, можуть бути дозволені. Але масове використання таких технологій у цей термін виглядає малоймовірним.
Для справжніх фанатів автівок це дійсно кінець епохи — час класичних бензинових спорткарів поступово завершується, поступаючись місцем новій електричній реальності.