Nissan Sakura: маленький електрокар, який підкорює Японію
— 23.06.2025Крихітний електромобіль Nissan Sakura дивує динамікою, комфортом і ціною. Та чи готова Європа до таких автомобілів?
Карбюратор — простий пристрій для змішування палива і повітря
Карбюратор — це механічний пристрій, який змішує паливо з повітрям. Ця суміш потрапляє у циліндри двигуна, де відбувається процес згоряння. Карбюратори довго були основним способом подачі палива в американських автомобілях. Вперше вони з’явилися ще у 1893 році у транспортному засобі братів Дюріа — переробленій конячій колясці. Це сталося ще до того, як Генрі Форд створив свій перший автомобіль — Квадрицикл.
Час карбюратора добігає кінця
Через сто років карбюратори почали втрачати популярність. Уже наприкінці 1980-х років у Каліфорнії ввели суворіші вимоги до екологічності автомобілів. Всі машини, які продавалися у цьому штаті, мусили мати спеціальні системи для зниження викидів шкідливих речовин. Каліфорнійська рада з контролю за чистотою повітря (California Air Resources Board, скорочено CARB) стала головним регулятором цих правил. Оскільки Каліфорнія — великий ринок, виробникам часто було простіше робити всі машини відповідно до каліфорнійських норм, ніж випускати окремі моделі.
Кінець епохи карбюраторів
Ще одним важливим кроком став впроваджений у 1990-х роках бортовий діагностичний комп’ютер OBD-II. Вже з 1994 року ця система була обов’язковою в Каліфорнії, а з 1996 року — у всій країні. Цей комп’ютер допомагає контролювати роботу двигуна і знижує шкідливі викиди. Сучасні автомобілі мають спеціальний роз’єм для підключення діагностичного пристрою — він знаходиться під панеллю з боку водія.
До появи сучасних систем впорскування палива, намагалися створити комп’ютеризовані карбюратори. Але вони виявилися складними та не дуже надійними, як для водіїв, так і для механіків.
Таким чином, карбюратор, який довгі роки був серцем двигуна багатьох автомобілів, поступився місцем сучасним технологіям паливної системи та екологічним стандартам.
Вітчизняні виробники відмовились від карбюраторів після 1991 року
До кінця XX століття майже всі американські автовиробники припинили використовувати карбюратори у своїх машинах. Залишилися лише два винятки. Перший — це Ford LTD Crown Victoria з великим 5,8-літровим двигуном V8. Інші моделі Crown Victoria з 5,0-літровим двигуном вже давно мали систему впорскування палива. Але великий 5,8-літровий двигун з карбюратором залишався у продажу для службових автомобілів, наприклад, поліцейських Crown Vic, аж до 1991 року.
Jeep Grand Wagoneer — останній «старомодний» автомобіль з карбюратором
Другим автомобілем на американському ринку 1991 року з карбюратором був Jeep Grand Wagoneer (модель SJ), який виглядав так, ніби був створений у 1963 році. До кінця свого виробництва ця модель мала лише один двигун — 360-кубовий дюймовий (близько 5,9 літра) V8 від AMC. На ньому стояв слабенький двокамерний карбюратор від Ford Motorcraft, бо, власне, чому б і ні?
Останній карбюраторний двигун на ринку США
Ця історія розповідає про останні автомобілі з карбюраторами, які продавалися в Америці, а не лише вироблялися. І хоч ці моделі були останніми, їх поява була вже на межі епохи — скоро їх повністю замінили сучасні системи впорскування палива.
Переможець серед останніх автомобілів з карбюратором
Попри вимоги щодо встановлення бортових діагностичних систем, деякі японські виробники автомобілів продовжували продавати машини з карбюраторами до самого кінця 1990-х років. Найчастіше це були бюджетні компактні пікапи та позашляховики.
Японські пікапи та позашляховики — останні носії карбюраторів
Наприклад, пікап Mazda B2200 з карбюратором продавався у штатах, крім Каліфорнії, поки модель не зняли з виробництва після 1993 року.
Ще один приклад — компанія Isuzu з Йокогами. Після успіху своєї рекламної кампанії “Joe Isuzu” вона довго продавала в Америці автомобілі з карбюраторами. Наприклад, в 1993 році Isuzu Amigo — невеликий двомісний позашляховик — мав базовий двигун з карбюратором.
Останній автомобіль з карбюратором у США — Isuzu Pickup 1994 року
Важливо, що саме Isuzu виготовила останній новий автомобіль з карбюратором, який продавали в Америці. Це був пікап Isuzu Pickup з базовим 2,3-літровим чотирициліндровим двигуном, який залишався на конвеєрі до 1994 року.
Чому карбюратори пішли в минуле
Перехід на систему впорскування палива був викликаний суворими екологічними нормами Каліфорнії та появою системи OBD-II по всій країні. Впорскування палива ефективніше — воно краще економить паливо і зменшує шкідливі викиди. Також такі двигуни дають більшу потужність, потребують менше обслуговування та легше налаштовуються. Крім того, впорскування краще адаптується до різних умов роботи, наприклад, зміни температури чи висоти над рівнем моря.
Прощавай, карбюраторе — ти добре попрацював
Карбюратор протримався на ринку понад століття, став важливою частиною історії автомобільної техніки і поступився місцем новим технологіям.