Нові екостандарти ЄС змінюють підхід до PHEV
— 25.06.2025Гібриди з можливістю заряджання — це лише крок до повної електрифікації. У Hyundai попереджають: ускладнювати цю технологію — дорого і марно. А в Toyota бачать межу в 100 км пробігу.
Rover 800: британський автомобіль, який мав змінити уявлення про люкс у США
Визнання від автодилера з досвідом
“Це найкращий розкішний автомобіль і найточніше втілення вимог американського ринку”,
– сказав Норман Брейман. Його слова мали вагу: він керував великою мережею автосалонів, де продавали Cadillac, Maserati, Porsche, BMW та Rolls-Royce.
Що це за авто?
Йшлося про британський прототип XX 1985 року. Пізніше його представили як Rover 800. Це була спроба компанії British Leyland створити автомобіль, який би відповідав смаку американських покупців.
Раніші провали Rover у США
Цікаво, що Rover вже намагався підкорити Америку. У 1982 році компанія покинула ринок США після провальних продажів моделі SD1. Раніше, у 1971 році, закінчилася ще одна спроба – з моделлю P6. Тоді вдавалося продавати менше ніж 1500 машин на рік.
Британський стиль і японська надійність — ідеальна формула для США
Rover XX мав усі шанси на успіх. Він поєднував у собі вишуканий британський дизайн і технічні переваги японських авто. Саме японські машини тоді стрімко завойовували американський ринок.
Спільна розробка з Honda
Автомобіль мав спільну основу з японською моделлю Honda HX. Згодом ця модель вийшла на ринок як Acura Legend — перший автомобіль під брендом Acura.
Співпраця з Honda дозволила Rover зробити ставку на якість, надійність і сучасну інженерію, що було особливо важливо для вибагливих американських споживачів.
Якість і надійність — ключ до американського ринку
У Rover чудово розуміли, що головне для американського споживача — це висока якість, надійність і комфорт.
“Якщо ми провалимося тут — усе буде дарма”,
— сказав керівник експорту компанії Пітер Джонсон в інтерв’ю Autocar.
Компанія мала амбітні плани: продавати 20 тисяч автомобілів щороку, а згодом — 40 тисяч. Для цього планували співпрацю зі 100 дилерами, зосередившись на узбережжях США — Східному і Західному.
Нове ім’я замість старої репутації
Щоб не тягнути за собою погану репутацію бренду Rover, компанія вирішила змінити назву. Вони протестували 20 варіантів у фокус-групах. Найкращим визнали ім’я Sterling — саме під ним автомобіль мав підкорювати Америку.
Перші враження — вибух емоцій
Коли прототипи Rover XX привезли до Чикаго, очікували побачити 850 потенційних дилерів. Прийшло 1100! Серед них — представники таких брендів, як Cadillac, BMW, Audi, Lincoln, Saab, Jaguar, Volvo та Mercedes.
Під час презентації, коли з автомобілів зняли покривала, зал вибухнув оплесками. Це був надзвичайно теплий прийом.
Офіційний старт — модель Sterling 825
Громадськість вперше побачила модель Sterling 825 наприкінці 1986 року. Вона була практично ідентична британській Rover 825, але мала додаткове оснащення і зміни, необхідні для відповідності американським екологічним та безпековим стандартам.
Схвальні відгуки — і гучний старт продажів
На початку 1987 року авторитетний американський журнал Car and Driver написав:
“Можливо, лише Concorde можна порівняти за якістю складання — з Англії ще не виходили такі досконалі машини.”
Старт продажів був вдалим — за перші три місяці в США продали 4199 автомобілів. Це відповідало прогнозам Rover і додавало оптимізму.
Перші проблеми — удар по репутації
Проте невдовзі почали з’являтися перші тривожні сигнали. Автомобіль, який надіслали для тестування до журналу Road & Track, показав низку технічних проблем.
Ще більш руйнівною виявилася публікація від Американської спілки споживачів (Consumers’ Union). У звіті перерахували 15 дефектів. Серед них — несправності в електрорегулюванні сидінь, проблеми з дверима, люком, підсвіткою салону, круїз-контролем та навіть спідометром.
Гостра критика від споживачів
У звіті організація зазначила:
“Якість збирання цього авто така низька, що її було б соромно побачити навіть у машині, яка коштує вчетверо дешевше.”
Ця критика серйозно підірвала довіру до бренду Sterling і поставила під загрозу плани Rover на американському ринку.
Реакція Rover: обурення та спроби виправдатися
Компанія Rover обурено відреагувала на жорстку критику.
“Авто, яке тестували, було одним із перших, що надійшли до США. Більшість дрібних недоліків ми вже усунули,”
— заявили в компанії.
Американське представництво Rover додало:
“Ми розчаровані тоном огляду. Деякі зауваження нам незрозумілі, а на наші дзвінки журналісти не відповіли. Але ми не думаємо, що це вплине на продажі. Загалом відгуки про машину — позитивні.”
Насправді — різке падіння продажів
Усе виявилося інакше. До середини 1988 року щомісячні продажі Sterling впали до 500–700 одиниць. Частково це пояснювали невдалою рекламною кампанією. Але головна причина — низька якість авто.
У рейтингу задоволеності дилерів від JD Power Rover опинився на останньому місці — навіть позаду Yugo. Тим часом Acura, “сестринський” бренд, посіла перше місце.
Конфлікти всередині компанії та відступ дилерів
Ситуацію погіршив відкритий конфлікт між Rover у Великій Британії та американським офісом. Бізнесмен Норман Брейман, який активно підтримував запуск марки в США, залишив справу — його просто викупили.
Компанія змінила підхід до просування, але це не допомогло. Деякі автосалони почали пропонувати знижки до $5000, щоби хоч якось продавати машини.
Новий керівник — нові обіцянки
До 1989 року Rover у США вже мав третього керівника. Грем Морріс намагався повернути довіру:
“Ми тепер вчасно виплачуємо гарантійні компенсації, краще спілкуємося з дилерами, швидко постачаємо запчастини, проводимо навчання та пропонуємо якісніші моделі.”
Продажі трохи зросли — до 500 машин на місяць. Але це було менше ніж 10% від рівня Acura Legend. Вже у грудні 1990 року один з дилерів в Орландо зізнався: він продає лише одну машину на місяць і втрачає гроші.
Кінець історії: Rover залишає Америку назавжди
Останній удар завдала економічна рецесія у США. У серпні 1991 року Rover втретє залишив американський ринок — цього разу остаточно.І більше ніколи не повернувся.