Флагман Infiniti оновився: прем’єра QX80 2026
— 11.08.2025Оновлений флагман Infiniti вийде на ринок наприкінці літа 2025 року.
Картридж чи «спін-он»: що варто знати про масляні фільтри
Історія та технології
На перший погляд, може здатися, що фільтри типу «спін-он» з’явилися раніше за картриджні. Насправді все навпаки — картриджні фільтри є старішою технологією. Вони поступилися місцем «спін-он» у середині XX століття, але повністю не зникли й нині знову набирають популярність.
Чому масляний фільтр такий важливий
Незалежно від типу, масляний фільтр — один із найважливіших елементів двигуна. Його вартість скромна — часто менш як 20 доларів, а іноді навіть до 5 доларів. Але саме він очищує моторну оливу від частинок вуглецю, пилу та мікроскопічних металевих залишків, що утворюються під час зносу деталей.
Як це працює
Фільтр зберігає оливу чистою між замінами, які сьогодні відбуваються рідше завдяки сучасним технологіям мастил. Однак існує межа розміру частинок, які здатен затримати стандартний фільтр без обмеження потоку оливи.
Для ще чистішої оливи
Якщо потрібна тонкіша фільтрація, можна встановити додатковий байпасний фільтр разом із заводським повнопотоковим. Це дозволить краще захистити двигун і продовжити його ресурс.
Масляні фільтри: увага до деталей
Джерела та розвиток
Перші масляні фільтри з’явилися понад сто років тому — у 1923 році. До цього двигуни працювали або взагалі без фільтра, або з малоефективною металевою сіткою. Усі перші моделі були картриджного типу, адже «спін-он» винайшли лише у 1954 році.
Картриджний фільтр
Сучасний картриджний фільтр зазвичай продається як окремий гофрований елемент і комплект із двох нових ущільнювальних кілець — для корпусу фільтра та центральної трубки. Центральна трубка повертає оливу у двигун і забезпечує жорсткість фільтра. Корпус (часто пластиковий) використовується багаторазово та може служити роками, якщо залишиться цілим.
Фільтр типу «спін-он»
«Спін-он» — це готовий герметичний модуль, у якому фільтрувальний елемент знаходиться всередині металевого корпусу з уже встановленим ущільнювачем. Щоб його замінити, достатньо відкрутити старий та накрутити новий на різьбове кріплення двигуна.
Корисні поради
Картриджні масляні фільтри — екологічніший вибір
Від домінування до відродження
Після появи «спін-он» фільтри швидко завоювали ринок, особливо в США. Виробники переробляли двигуни під цю новинку. Наприклад, легендарний двигун Chevy small-block V8 у середині 1960-х перейшов з картриджного на «спін-он». Вважалося, що він швидший і простіший у заміні, хоча верхнє розташування картриджного фільтра часто зручніше та чистіше, ніж знімання «спін-он» знизу двигуна.
Чому картриджі повертаються
Багато сучасних авто, особливо європейських і німецьких марок, досі використовують картриджні фільтри. Останнім часом вони знову набирають популярності через екологічні переваги: більшість конструкції використовується повторно, а металевий корпус не потрібно постійно утилізувати.
Масштаби проблеми
За даними виробника Ecogard, лише в Каліфорнії щороку утилізують понад 70 мільйонів використаних автівкових фільтрів. Кількість сталі з відпрацьованих «спін-он» фільтрів за рік у цьому штаті достатня, щоб побудувати три спортивні стадіони.
Головне — якість фільтрації
Незалежно від типу фільтра, вирішальне значення має якість фільтрувального елемента. Тож, можливо, найдешевший варіант за $2,97 з Walmart — не найкраще рішення для вашого двигуна.