
Погляд Акіо Тойоди на злиття Honda і Nissan
— 28.03.2025 / 16:03Акіо Тойода працює в Toyota з 1984 року і добре знає всі тонкощі автомобільної галузі. Обіймаючи посаду генерального директора понад десять років, а з 2023 року ставши головою ради директорів, він відіграв ключову роль у перетворенні Toyota на глобального лідера. У 2024 році компанія, заснована його дідом Кіїчіро Тойодою, п’ятий рік поспіль стала найбільшим автовиробником у світі.
У 68 років Тойода має достатньо досвіду, щоб оцінювати, які стратегії працюють в індустрії, а які – ні. В інтерв’ю Automotive News він прокоментував невдале злиття Honda і Nissan. За його словами, під час спільної пресконференції 23 грудня 2024 року, де також була присутня Mitsubishi, сторони не обговорили головне – автомобілі.
«Я був розчарований, слухаючи їхні виступи, тому що вони взагалі не говорили про продукцію.»
Меморандум про взаєморозуміння між Nissan і Honda містив гучні фрази на кшталт «синергія» та «бізнес-інтеграція», заявляючи про наміри перетворити японську промисловість на «провідного глобального гравця у сфері мобільності». Згадувалося про уніфікацію платформ і спільні моделі, але без конкретних деталей.
Невдовзі Nissan виправив ситуацію, презентувавши нову продуктову стратегію. Вона включає електричні моделі Leaf і Micra, а також анонси майбутніх авто, зокрема нового седана Sentra та розширеного модельного ряду Infiniti.
Говорячи про скасоване злиття Honda і Nissan, Тойода поставив під сумнів його ефективність:
«Чи знаєте ви хоча б один приклад об’єднання компаній, яке суттєво підвищило їхню конкурентоспроможність? Великий обсяг сам по собі не означає силу. У короткостроковій перспективі можуть бути позитивні ефекти, але в довгостроковій – досягти гармонії дуже складно.»
Однією з головних причин зриву угоди стало бажання Honda зробити Nissan своєю дочірньою компанією, а не створювати рівноправне об’єднання.
Деякі приклади успішної консолідації існують. Наприклад, Volkswagen Group вдало поєднує кілька брендів. Проте ситуація зі Stellantis, який все ще адаптується до змін, менш однозначна, особливо після несподіваної відставки генерального директора Карлоса Тавареса. Toyota також має досвід керування кількома брендами. У 2016 році вона повністю придбала Daihatsu, а Lexus створила ще у 1989 році. Крім того, з 2001 року виробник комерційного транспорту Hino є дочірньою компанією Toyota.
Окрім цього, Toyota має партнерства з іншими японськими автовиробниками. У 2024 році вона об’єдналася з Mazda і Subaru для розробки ефективніших електрифікованих двигунів внутрішнього згоряння. Вона також володіє 20% Subaru, 5,1% Mazda, 4,9% Suzuki і стільки ж Isuzu.
Тойода наголошує, що великі обсяги виробництва можуть бути як перевагою, так і проблемою. Toyota продала 10,8 мільйона автомобілів у 2024 році, зокрема й моделі Lexus, Daihatsu та Hino. Попри зниження продажів на 3,7% порівняно з минулим роком, компанія залишилася світовим лідером. Однак керувати настільки масштабним виробництвом стає дедалі складніше.